Wat is COPD

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease of terwijl een Chronische Obstructieve Longaandoening. Hieronder vallen ook luchtwegaandoeningen zoals chronische bronchitis en emfyseem. Door de aandoening werken de longen en luchtwegen niet goed meer. Dagelijkse activiteiten kosten hierdoor veel moeite of zelfs niet meer lukken. COPD wordt meestal pas merkbaar op latere leeftijd. Als COPD verergert is dit meestal langzaam en is helaas niet te genezen. Voor de optimale behandeling is het belangrijkste is dat COPD vroegtijdig wordt ontdekt, zodat er een optimale behandeling kan plaatsvinden. Naar schatting zijn er in Nederland rond de 1 miljoen mensen met COPD. Bij slechts de helft van hen is de diagnose ook daadwerkelijk gesteld.

Fysioherapie behandeling voor COPD

Wanneer u COPD heeft kunt u kortademigheid zijn, vaak moeite om handelingen te verrichten die voorheen heel gewoon waren. U doet vermoeiende handelingen misschien minder of helemaal niet meer. Hierdoor kan uw conditie sterk achteruit gaan, waardoor u sneller kortademig bent bij inspanning. Bewegen is goed tegen de mogelijke bijwerking van ontstekingsremmers (inhalatiemedicatie). Door uw lichaam te trainen kunt u uw conditie en kracht verbeteren en op peil houden. De fysiotherapie behandelingen en oefeningen dienen zo te zijn samengesteld dat als u zich voldoende inspant om het gewenste resultaat te bereiken, zonder dat u lichaam overbelast wordt. Hierbij is overleg met uw fysiotherapeut erg belangrijk.

Wat is Astma?

Astma is een chronische ontsteking van de longen. Er zijn episodes waarin er meer klachten worden ervaren en zijn er ook episode met minder klachten. Er zijn altijd kleine ontstekingen in de longen aanwezig en kunnen benauwdheid en hoesten veroorzaken .

Fysiotherapie behandeling voor astma

Het beter te leren ademhalen in rust en/of bij inspanning, oefeningen om slijm kwijt te raken en eventueel een trainingstraject om conditie en spierkracht te verbeteren. Er zal gekeken worden naar de ademhaling in rust of eventueel ook tijdens inspanning. Het is belangrijk dat er een goede ademhaling aanwezig is. Door middel van oefeningen zal u ervaren hoe een goede ademhaling aanvoelt. Uiteindelijk moet u deze ademhaling in het dagelijks leven en bij inspanning ook gaan toepassen.